När du har startat ett nytt företag så är en av de stora sakerna som du måste lösa anställningen av personal till olika avdelningar. Detta är en stor process som kan ta mycket av din tid, samtidigt som du även har en massa andra saker som också behöver göras. Då kan det kännas skönt att veta att det finns hjälp att få, som underlättar för dig och ger dig tid över till allt det andra.
Det kan underlätta mycket att ta hjälp med rekryteringen av ett bra rekryteringsföretag såsom Invici, som sköter om hela processen av att ta fram och intervjua kandidater baserad på den profil som du har tagit fram. Samtidigt är det fortfarande är du som bestämmer och har det sista ordet om vem som blir vald. Med en bra rekryteringsfirma så når du även grupper och personer som du kanske inte hade hittat annars, trots att de är bra kandidater för tjänsten:
”personliga kontakter blir allt viktigare i rekryteringen”, säger rekryteraren Ahmed Hassan till Svenska Yle, som har kontakt med olika kulturcentrum med mera.
Anställ interimchef medan du letar efter personal
Rekryteringsfirmor som Invici erbjuder även en tjänst där du kan få anställa en interimchef medan du letar efter personal, vilket kan vara särskilt lämpligt till ekonomiavdelningen – ett område som ju behöver gå rätt till för att hela företaget ska kunna fungera, men som lätt tar mycket av den tid som du egentligen skulle ha behövt lägga på kundkontakter och på ditt företags huvudsakliga verksamhet.